واقعیت این است که در حدود یکسال گذشته بالاخص پس از عملیات طوفان‌الاقصی در 7 اکتبر این حمله‌های سایبری و هکری به زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی و سیستم‌عامل‌های آنان در بخش‌های مختلف به شکل استمراری صورت گرفته است. 

اسرائیل

به گزارش همشهری آنلاین، سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه:با توجه به پیشرفت عرصه‌های تقابل و جنگ بین کشورها و گروه‌ها و گسترش میدان نبرد از جنگ سخت به جنگ نیمه سخت و نرم، موضوع حمله و تقابل سایبری که از طریق هک و اخلال در زیرساخت‌ها و سیستم‌های طرف مقابل صورت می‌گیرد به عنوان یکی از کارویژه‌ها و دستورات جنگی یاد می‌شود. در همین راستا بیان این نکته ضروری است که دولت‌ها امروزه بخش قابل توجهی از بودجه و توان خود را صرف دفاع و تأمین مصونیت در عرصه‌های غیر نظامی می کنند.

این مدل اقدام دفاعی یکی از پرهزینه‌ترین کارهایی است که دولت‌ها انجام می‌دهند. دولت‌ها و نهادهای امنیتی در پی آن هستند تا موانع مستحکمی را برای حفاظت و نگهداریِ مراکز داده‌ها و اطلاعات بسازند تا مبادا در اختیار دشمن قرار بگیرد. اما با تمام این اوصاف در عرصه تقابل سایبری و امنیتی، کشورها و دولت‌ها سعی دارند تا با استفاده از تکنولوژی هکری و برنامه‌های نفوذکننده، ضمن ضربه به زیرساخت‌های سیستمی رقیب و دشمن خود، اطلاعات و داده‌هایی را استخراج نمایند تا در صورت نیاز از آن استفاده کرده یا حتی این داده‌ها را در فضای مجازی و مطبوعات منتشر سازند.

داده‌هایی درمورد اطلاعات نظامیان، میزان حقوق دریافتی آنان، اخبار بیماری احتمالی سران کشور رقیب و... از جمله مواردی است که در عرصه تقابل امنیتی و سایبری در اولویت قرار می‌گیرد تا در این نبرد مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

موضوع حملات سایبری و جنگ هکری در چندسال گذشته به زیرساخت‌های مهمی چون زیرساخت‌های شهری نظیر سیستم آب و برق نیز توسعه پیدا کرده است. مثلا امروزه می‌شنویم که سیستم پمپ بنزین‌ها، بانک‌ها و مراکز خدماتی یک شهر یا کشور دچار اخلال هکری شده. بر همین مبنا در حدود یکسال گذشته بالاخص پس از عملیات طوفان‌الاقصی در 7 اکتبر این حمله‌های سایبری و هکری ایذایی و بعضا سنگینی به زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی و سیستم‌عامل‌های آنان در بخش‌های مختلف به شکل مستمری صورت گرفته است.

به طور مثال، اخلال و ضربه به سیستم برق اراضی اشغالی که در هفته‌های اخیر در مطبوعات و رسانه‌های صهیونیستی مخابره شد، منتسب به گروه‌ها و کشورهای محور مقاومت است. اما نکته حائز اهمیت آن است که با توجه به حقوق سایبری و برخی قواعد حقوقی، معمولا کشورها و گروه‌ها در امان ماندن از پیامدهای قضایی و محکومیت، پس از انجام عملیات هک و ضربات سایبری مسئولیت آن را به شکل رسمی و علنی اعلام نمی‌کنند. ولی طرف‌های درگیر به خوبی مطلع می‌شوند که این ضربات و عملیات‌های هکری از سوی رقبا و دشمنان خودشان صورت گرفته است.

در سال‌های اخیر رژیم صهیونیستی گزارشات قابل توجهی را مبنی بر آسیب‌پذیر بودن در تقابل و جنگ سایبری ارائه کرده است. پس از عملیات طوفان‌الاقصی ضعف ومشکلات اساسی رژیم صهیونیستی در حوزه‌های نظامی، امنیتی و اطلاعاتی برای همگان به صورت عریان و آشکار مشخص و ثابت شد که تابوی شکست‌ناپذیری این رژیم در عرصه‌های مختلف، بیشتر برآمده از تبلیغات رسانه‌ای به سبک هالیوود است تا واقعیتهای میدانی.

کد خبر 875862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha